söndag 6 september 2009

Lyckad vallning!

Kom igen nu så brottas vi lite!

Nu har vi flyttat får i två dagar. Jag har flyttat två av hagarna också, så det känns lite i kroppen. Den ena gjorde jag till en lite mindre som jag kan flytta fåren ut och in i för träning. Det var toppen, så Eye och jag har tränat vallning. Han gjorde den stora upptäckten idag. Det går att driva fåren sakta framåt. Vilken lycka! På eftermiddagen hjälpte han till att driva tillbaka fåren till hagen. Lugnt och sansat drev han fåren fritt i vår lilla by :). Snacka om att hans matte var stolt. Jag har beställt en suveränt bra vallfilm från England: "First steps in border collie sheepdog training." Mycket tydlig och informativ. Eye och jag har tittat igenom den och vi lärde oss massor.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Va roligt att läsa att det fungerar:-)
    Är det dom nya fåren ni vallar på? hur fungerar dom.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken duktig kille! Förstår att matte är stolt:D

    SvaraRadera