onsdag 11 mars 2009

Tidsbrist och träningstävling!

Tiden för träning och bloggande har inte riktigt räckt till. Det har varit föreläsning (Kenth Svartberg bl.a.). Mycket intressant då han jobbar mycket med operant betingning. Sen var det ett vedlass som välte vilket ställde till det ett par dar.

Sen är man inte bara hundägare utan mormor också. Fick möjlighet att riktigt mysa med barnbarnen ett par dar när deras föräldrar jobbade respektive vilade upp sig. Sen var vi tvugna att vila upp oss ett par dar.
Och så har det ju kommit lammungar! Desmond och Esmeralda. Två pigga krabater.

Men lite träning har vi hunnit med. Den lilla svartvita har ju varit lugnet själv, men nu har vi fått gå ett par omgångar då han fått lite knäck i lurarna. Han har också utvecklats och kan koncentrera sig längre. Nu är det mycket störningsträning som gäller så vi kan befästa momenten.
Lilla Belina har jag börjat träna lite Freestylemoment med som hon älskar för att få upp hennes självförtroende. Där är det lite fart och fläkt som passar henne. Däremot är det ju det där med stadgan. Ingela du har nog alldeles rätt när det gäller platsen. När det blir störning så hoppar nerverna utanpå henne, men jag tror inte det är på ofog hon reser sig utan att hon knappt är medveten om det själv. Måste få henne att känna sig trygg men ändå att hon ligger på lydnad så att hon tänker innan hon far upp. Ska försöka med den strategin jag har haft på de övriga momenten som hon faktiskt var riktigt duktig på.
Träningstävling på tisdagen.
Plats: Tänkte hoppa platsen men testade ändå vilket var korkat när jag vet att hon inte kan. Hon han nästan inte lägga sig förrens hon flög upp. Bredvid låg två färska hundar så jag brydde mig inte om att korrigera. 0 poäng
Tandvisning: Flyktbeteende 0 poäng
Linförighet: Kanoooon!!! Släppte lite i en helt om och ett snett sättande. 9 poäng
Läggande: Snyggt ställande! Hjärnsläpp. 0 poäng
Inkallande: 10 poäng
Ställande: Blev osäker då hon inte fick bekräftelse på det förra och tog ett steg så jag gjorde dk. 8 poäng.
Apporten: Hon kan inte det så det blev 0 poäng
Hopp: Studsar vid ingång: 9 poäng
Helhet: 8,5 poäng.
Jättenöjd!!!! Tilläggas ska att det var Anders som var domare. Han sa att det var flera riktigt fina moment och att få höra det kändes toppen. Visste ju att flera moment inte är klara. Läggandet var den enda 0:an som jag vet att hon inte behövt ha.
Fick påpekande att jag gick snett med kroppen. Jag tänkte verkligen rakt. Nu blir det att sätta kvastskaft på ryggen till nästa gång :).
Nu är det bara ut och träna stadga. Började redan på morgonen. Ingelas tips: 5 s, 10.s, 5 s, 15 s, 5 s, 20 s. osv. Började där, men helt plötsligt reste hon sig efter 3. Ja, ja, nya tag igen.
Dags att åka och jobba och som alltid säger jag: Jobbet tar alldeles för mycket tid av min fritid! Tur att jag har ett kul jobb och toppen arbetskamrater samt att det dimper ner lite lön i slutet av månaden så man kan köpa mer hundmat.





1 kommentar:

  1. Ni har verkligen haft fullt upp! Jag blev som sagt superimponerad av er linförighet och de momenten som hon kan - kan hon ju verkligen bra! Duktiga duktiga duktiga Belina! Vad fin Eye är, han blir en väldigt snygg pojke!

    Hör av dig när det är besökstid hos lammen!

    Kramar Sandra

    SvaraRadera