torsdag 19 februari 2009

Tråkiga besked!

Idag var det dags för återbesök på Valla för Garvas ömmande rygg. Hon skulle undersökas grundligt och röntgas. Det var inte roligt att lämna henne där på morgonen.
Åkte hem och hämtade dom andra två och åkte till klubben och tränade. Jag var lite för okoncentrerad för att hitta focus på träningen idag. Lite bra saker fick vi till iallafall. Belina svarade bra på target i rutan och Eye visade att han börjar förstå flera kommandon. Vi började lite smått med ställandet.

Belina hittade en mus under snön och roade sig en stund.
Eye kan sitt - stanna kvar
På olika ställen!

Och ligg-stanna kvar! Visst har han en härlig uppsyn. Lagom kaxig och självsäker.
Träffade Eva med Lasso och Paxa. Tack för ditt stöd!
Efter träningen åkte vi till Linköping och hämtade Garva. Det var som jag trodde. Spondylos i ryggen. Min stora starka tjej som knappt har gnällt en gång. Hon var riktigt illa inflamerad och har väldigt ont. Kanske detta har varit varför hon varit så annorlunda och inte alls pga de täta löpen. Nu gäller det att se till att göra livet så drägligt som möjligt för henne och att hon inte ska få ha för ont. Hon kommer att få äta medicin och rehabiliteringsträna. Vad jag förstod så kommer hon att kunna bli en fungerande hund i vardagen men tävlingskarriären är slut. Hon fick ett täcke som hon ska ha på sig så mycket som möjligt för att hålla tillbaka inflamationen

Just nu ligger hon här bredvid mig i sängen när jag skriver. Hon är trött efter sederingen men hade svårt att komma till ro. Det har varit många intryck för henne. Själv är jag helt slut. Det är många tankar som finns i huvet nu. Det känns fruktansvärt att en så ung arbetsvillig hund ska få en så jobbig sjukdom. Kan jag lyckas att ge henne ett drägligt liv när hon inte får göra allt hon älskar? Eftersom hon är en hund som är mest lycklig när hon känner sig nyttig och duglig får jag försöka hitta arbetsuppgifter åt henne här hemma som hon ska klara av. Hon hjälper ju till med tvätt och ved idag samt samlar in leksaker och matskålar. Veden får hon nog sluta med. Kom gärna med tips på arbetsuppgifter åt en hund hemma som inte frestar på ryggen.
Jag har väldigt dåligt samvete också. Jag undrar hur länge hon haft ont. Kunde jag upptäckt det tidigare. Sista halvåret har jag fått bråka med henne ibland för vissa saker. Har hon inte lagt sig snabbt för det gjort ont kanske? Nu gäller de också att man inte blir för mjäkig med henne för då tar hon lätt över. Men ikväll fick hon sista pizzabiten, och hon fick ligga hos mig i sängen, och lite extra gos och pussar. Kram på dig min älskade Garva!




3 kommentarer:

  1. Nej, vad tråkigt!

    Ha inte dåligt samvete. Det är så svårt med hundar och smärta. Sammie sänkte sina prestationer mycket men jag trodde det berodde på åldern. Hon visade aldrig någon smärta förrän hon plötsligt började halta.

    Nu är ju Sammie äldre än Garva och problemen sitter i höfterna, men de kan verkligen leva ett drägligt liv. Glukosamin gör susen och även Litovet kan jag rekommendera.

    Ta hand om er!
    Många kramar Therese och hundarna

    SvaraRadera
  2. Hej Helen!

    Mamma berättade det. Är väldigt ledsen för Er skull, förstår att du känner dig uppgiven och ledsen för Garvas skull. Men det var ju som vi pratade om - så länge som du kan ha henne i vardagen och hon inte mår dåligt psykiskt eller fysiskt så är det ju underbart om du kan ha henne kvar.

    Hoppas och tror verkligen att ni reder ut det, även om tävlingskarriären tyvärr är slut.

    Kramar i massor!
    Sandra

    SvaraRadera
  3. Fy vad tråkigt när ens vänner inte mår bra. Men du får inte ha dåligt samvete för något utan låta henne fortsätta med sådana saker som hon fixar ändå. Så ge du henne en pizzabit till och pussa lite extra på Garva från oss.
    Kram Annelie, Limbo & Oska

    SvaraRadera